Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nauczanie zdalne

W związku z decyzją Rektora UJ dotyczącą zastąpienia tradycyjnego nauczania zajęciami prowadzonymi zdalnie, przekazuję Państwu wytyczne Dyrekcji Instytutu Psychologii UJ dotyczące organizacji zajęć dydaktycznych w czasie zawieszenia zajęć kontaktowych.

Od poniedziałku 16 marca Instytut rekomenduje zdalne prowadzenie zajęć dydaktycznych. Prowadzący mają  dowolność w wyborze platformy, poprzez którą zajęcia mogą się odbywać.

  • Na stronie Instytutu w zakładce studia działa już podzakładka dla studentów informującą o wszystkich zajęciach odbywających się w formie zdalnej
  • Bardzo prossimy o przekazywanie informacji o zajęciach (tytuł kursu, nr kursu, koordynator, platforma (Pegaz, MS TEAMS, inne, forma zajęć, link), które Państwo prowadzicie do mgr. Łukasza Żurawia, który będzie aktualizował informacje w tabeli (prosiłbym o przesyłanie wiadomości w pliku Excela, tak aby Pan Łukasz mógł jedynie przekleić wiadomość do tabeli, w której uwzględnimy jutro wszystkie kursy, które powinny się odbywać w tym semestrze). Prosimy o przekazanie tych informacji jak najszybciej. Lista będzie nam potrzebna również dla podsumowania akcji dydaktyki zdalnej, a więc proszę o podawanie informacji o zajęciach na bieżąco.
  • wsparcie dla Webex i BigBlueButton zapewnia Centrum Zdalnego Nauczania, a dla MS Teams - Dział Infrastruktury Sieciowej
  • Centrum Zdalnego Nauczania uruchomiło dla pracowników dydaktycznych HelpDesk (telefoniczny i mailowy) poświęcony tworzeniu e-materiałów dydaktycznych i prowadzeniu zajęć zdalnych. HelpDesk działa w godz. 8:00-20:00 (także w weekendy).
  • Przypominamy, że zajęcia ćwiczeniowe i warsztatowe mają mieć formę interaktywną i nie mogą się ograniczać do zadania studentom lektury i przygotowaniu z niej testu. Jeżeli mają Państwo wątpliwości, czy zaplanowany przez Państwa program zajęć spełnia to wymaganie, prosimy o kontakt z Dyrektorem Wronką.

·   Pegaz/Moodle (dostępny po zalogowaniu do Pegaz za pomocą loginu i hasła jak do poczty w domenie uj.edu.pl. Przy użyciu tej platformy zachowujecie Państwo pełne prawa autorskie; platforma umożliwia m.in. tworzenie baz danych, czatów, forów dyskusyjnych, głosowań, testów, zamieszczenie plików i linków do materiałów). Za pomocą tej platformy mogą Państwo opracować zajęcia e-learningowe w formie lekcji, których nie muszą Państwo prowadzić w czasie rzeczywistym

https://przewodniki.uj.edu.pl/przewodnik-po-platformie-pegaz-dla-prowadzacych-zajecia/

https://czn.uj.edu.pl/sample-page-2/pomoc/pomoc-pegaz/

https://moodle.org/?lang=pl

·   MS TEAMS (dostępny po zalogowaniu do Office 365 za pomocą loginu i hasła jak do poczty w domenie uj.edu.pl. Przy użyciu tej platformy zachowujecie Państwo pełne prawa autorskie. Platforma służy przede wszystkim do prowadzenia zajęć w czasie rzeczywistym (transmisja video, czat, dostęp do MS Office 365).

Warto zapoznać się z informacjami zawartymi na poniższej stronie:

https://przewodniki.uj.edu.pl/wyklady-zdalne/

·   Jeżeli nie planujecie Państwo wykorzystania wyżej wymienionych platform, proponujemy nagranie treści wykładu. W sali 2.04 od przyszłego tygodnia będzie możliwość skorzystania ze sprzętu umożliwiającego nagrywanie; mgr Marcin Koculak będzie osobą nadzorującą grafik zapisów nagrywania oraz będzie pomagał Państwu w nagraniu materiału i udostępnieniu go studentom. Prosimy o zgłaszanie chęci nagrania materiałów na adres: marcin.koculak@uj.edu.pl).

Instytut rekomenduje następujące opcje w zależności od formy zajęć:

1. Wykład – realizowany w formie transmisji on-line (np. poprzez MS TEAMS) lub jako plik video (który można umieścić na YouTube albo na platformie Pegaz). Wykład nie musi być realizowany w ramach czasowych typowych dla zajęć kontaktowych (może być krótszy, podzielony na kilka części, uzupełniany pytaniami sprawdzającymi albo dodatkową pracą studenta). Zwracamy uwagę, że prawa autorskie dotyczące materiałów dydaktycznych należą do Państwa, ale jeżeli zdecydujecie się na umieszczenie materiałów na otwartej platformie, np. YouTube, to udzielają Państwo automatycznie otwartej licencji dla materiałów. Prawa autorskie zabezpieczone są w przypadku materiałów zamieszczanych bezpośrednio na platformie MS TEAMS lub Pegaz.

2. Ćwiczenia, warsztaty, konwersatoria –  Realizacja tych zajęć wymaga formy interaktywnej, co nie oznacza, że zajęcia muszą być prowadzone w czasie rzeczywistym. Mogą Państwo przygotować np. zajęcia w formie fragmentów lektury z pytaniami sprawdzającymi rozumienie tekstu, dyskusji w formie chatu, przygotowaniu przez grupę wpisu blogu, materiałów video z komentarzem, konsultacji audio-video. Rekomendujemy jak najczęstsze sprawdzanie postępów studentów poprzez pytania sprawdzające, np. w formie quizu (dostępne na wymienionych wyżej platformach) i wykorzystywanie zróżnicowanych form prowadzenia zajęć. Realizacja zajęć nie może polegać jedynie na przesłaniu prezentacji bądź zadaniu lektury.

3. Seminarium, tutoring – możliwa konsultacja mailowa lub poprzez połączenie audio/video.

Jeżeli decydują się Państwo na prowadzenie zajęć w czasie rzeczywistym, proszę pamiętać, że muszą się one odbywać zgodnie z obowiązującym harmonogramem zajęć.

W sytuacji, kiedy literatura do kursu jest dostępna wyłącznie w postaci papierowej, istnieje możliwość zeskanowania materiałów (np. zawartości teczek z materiałami do poszczególnych kursów z biblioteki). Prośby w tej sprawie prosimy zgłaszać do mgr. Jarosława Benera – mail: jbener@apple.phils.uj.edu.pl. Prosimy o odpowiednio wcześniejsze (min. dwa dni przed planowanymi zajęciami) zgłaszanie zapotrzebowania na skanowanie i jednorazowo wyłącznie na jedne zajęcia (raz w tygodniu).

Dla wsparcia nauczania prowadzonego zdalnie i na czas ograniczony, umożliwiony będzie dostęp (spoza adresów IPs UJ) wszystkim studentom Instytutu do prenumerowanych baz informacji naukowej (APA/EBSCO), poprzez link:

https://search.ebscohost.com/login.aspx?authtype=uid

Na stronie Free Code Camp dostępne są nieodpłatne kursy online, które udostępniły uniwersytety zrzeszone w Lidze Bluszczowej: Brown, Harvard, Cornell, Princeton, Dartmouth, Yale i Columbia oraz University of Pennsylvania.

Oczywiście należy pamiętać, że kursy te od podstaw projektowane są dla trybu online, a w ich powstanie zaangżowane są znaczne zasoby techniczne. Warto jednak przejrzeć oferowane zajęcia pod kątem podpowiedzi tego, jak systematyzować materiał i sprawdzać postępy w przypadku nauczania zdalnego.

Przykładowe kursy psychologiczne:

Positive Psychology: Resilience Skills, University of Pennsylvania
Introduction to Psychology, Yale University
Positive Psychology: Applications and Interventions, University of Pennsylvania

Bardzo dziękujemy za nadsyłane zasoby:

 

- zasoby przesłane przez dr Katarzynę Jaśko:

zbiorczy link do zasobów z różnych uniwersytetów;

przegląd rozmaitych narzędzi do nauczania zdalnego;

baza wskazówek i zasobów University of Maryland;

 

- prof. Romuald Polczyk poleca platformę OBS Studo do nagrywania wykładów.

- Pan mgr Jarosław Bener zachęca do zapozania się z linkiem do Webinariów EBSCO. Znajduje się tam kilka propozycji szkoleń online, które mogą okazać się obecnie przydatne.

Tutaj powiają linki do narzędzi online:

Przykładowe zasoby wiedzy oraz kursów z zakresu psychologii i nauk pokrewnych (akutalizowane na bieżąco):

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Treść dostępna dla pracowników tylko po zalogowaniu.